DAG 9 – Kost och välmående

Frukosten bestod av havreringar och fil, paprika och 2 äggvitor. Både Hasse och jag har börjat tröttna på den sura smaken från filen så imorgon blir det lättmjölk istället. Ska bli gott!

Första mellanmålet idag blev kvarg med vaniljpulver och banan. Kvargen stod mig nästan upp i halsen idag. Vad har hänt? Men ner gick det. Till lunch blev det kyckling med apelsinpeppar, blandsallad med chili, ris och knäckebröd med kalkon. Jag gillar verkligen knäckebrödet, vi äter det så sällan då Hasse inte alls gillar det. Men hoppsan sa, han har två sorter som han gillar nu. Visste väl att jag skulle kunna övertala honom. Att ha chili i salladen gör en vanlig sallad så himla mycket roligare. Gott gott med lite sting. En skvätt torkad basilika är inte dumt heller, färsk ännu bättre men idag blev det torkad.

Till eftermiddagens mellanmål blev det en ny skönhet. Tonfisk med kvarg och lite peppar. Åh, det var så gott! Så mer tonfisk ska köpas in och det kommer nog bli en lite favorit. Gäller bara att dra ner lite på kvargen så att man inte smäller i sig för mycket kcal.

Middagen bestod av lax med apelsinpeppar, älskar lax! (Hör ni hur överdrivet positiv jag är? Kan bara inte rå för det, mår så sjukt bra!) Till det hade vi ris, blandsallad, knäckebröd och kalkon. Hasse som ska äta kvarg/kesella/keso till middagen gjorde sig en sås på solovitlök, rödlök, peppar, salt och lite dragon. Jag smakade en lite klick och det var himla gott. Solovitlöken (King) är för mig en nyhet och jag hade inte hört talas om den förrän jag började med Fitnessfighten (FF). Den ser ut som en vanlig vitlök men har inga klyftor utan är en hel lök och lite mildare i smaken. Fräschare än vanlig vitlök som oftast kan vara ful och torr, dessutom lättare att skala.

Efter nio dagar har vi nu funnit lite rutiner kring maten. När Hasse kommer från jobbet äter vi ett mellanmål tillsammans. Eftersom vi ändå måste vänta minst en timme mellan mellanmål och träning så försöker vi utnyttja den timmen på bästa möjliga sätt. Så efter mellanmålet ser vi till att koka ägg till morgondagens frukost och förbereder det som behövs till middagen samt till morgondagens lunchlådor. Efter en timme är det dags att träna och när träningen är klar en timme senare och vi har hunnit duscha så behöver vi inte ställa oss och laga mat, då allt är klart. Blir så klart en del micrat men hellre det så att man får en timme extra ledigt på kvällen. Det fungerar super!

Kan säga att idag var första dagen på dessa nio dagarna som jag har hållit mig vaken hela dagen, har känt mig superpigg idag. Steg upp vid 5.30, har lyssnat på 4 timmars föreläsning och haft ett möte online, allt detta i nationalekonomin. Men ändå har hjärnan hållt sig allert. Har nog tagit in mer info idag än vid de tidigare föreläsningarna. Underbart!

Leave a Reply

