365+1 foton 2012 – 91 Grått (11 av 366)

Låt mig nu få presentera Tone, även kallad Tooni, Toonis eller Tooni Wooni.

Tone är bossen över familjens alla djur. Ja, vi kan nog säga att hon är boss över oss också. Hon trugar inte för någon, allt sker på hennes villkor och det är helt enkelt hon som besämmer. Hon är hövdingen på gatan helt enkelt.

Tone flyttade till oss i oktober 2009 då hon och hennes “avkomma” Skräpet inte hade möjlighet att bo kvar hos min syster. Hon är grå på mer än ett sätt, alltså inte bara grå och vit. Hon är grå, d.v.s. hon syns inte, hörs inte och finns inte….eller jo det gör hon ju.

Hon är en katt som mestadels sover. Går ut på förmiddagen och gör sina behov, jagar någon råtta, kommer in och sover lite till. Sen går hon ut någon gång framåt kvällen för att göra sina behov och kolla så att katterna på gatan sköter sig för att sen komma in och sova en stund till. Varje gång man öppnar dörren för att släppa in henne ger hon oss ett ORDENTLIGT kurr, det känns ibland som att hon vill säga “tack för att ni öppnade”. När kvällen närmar sig vet hon precis när hon ska gå ut för att hinna in innan vi lägger oss. Hon tar en sista koll på gatan och ger grannkatten Tiger nobben när han försöker charma henne. Sen kommer hon in för natten och när matte börjar borsta tänderna tar hon plats vid fotänden på husses sida av sängen. Där ligger hon större delen av natten men förflyttar sig till sin plats i soffan lagom till morgonen då dagens ljus sakta börjar ta sig in genom våra fönster i vardagsrummet.

Tone är världens keligaste katt men så klart på hennes villkor, för det är ju hon som bestämmer. Hon buffar och knuffar allt vad hon kan men håller sig allt som oftast på en armlängds avstånd. Kommer man för nära inpå så sticker hon direkt. Hon är med andra ord en väldigt reserverad katt men med en väldigt stor personlighet. Om man har en riktig tur så kan hon ibland, men bara om man sitter helt själv i andra soffan, sträcka på sig lite och akut-snabbt-som-attan hoppa över till den soffa man sitter i och tok-kela. Men så klart, bara på en armlängds avstånd.

Jasper sliter hårt för att försöka ta hennes plats som flockledare. Han jagar henne så fort han får tillfälle och utmanar henne genom att prova att äta ur matskålen före henne. Det är bara att lägga ner på den punkten killen. Du har inte en chans, för INGEN sätter sig på Tone, det är HON som bestämmer. Äter någon katt före henne får de sig en rejäl katt-lavett och heter man dessutom Jasper och jagar henne får man definitivt veta att man lever. När Jasper var ny här skulle han ge sig på henne. Hon fräste lite lätt och han blev så rädd så han slog en baklängesvolt. Vilken syn! Men inte lärde han sig något av det..

Men så för någon vecka sen när jag satt här och ändrade lite på min blog insåg jag att jag inte har skrivit ett enda inlägg om Tone sedan jag skaffade denna bloggen. Men det är just för att hon är så grå, man lägger knappt märke till henne och eftersom man inte får komma nära så sticker hon oftast när kameran närmar sig. “Varför ligger matte på golvet och riktar en stor svart mojäng mot mig? Bäst jag sticker!” Men så igår kväll när Hasse gick och lade sig så säger han till mig. “Har du märkt att Tone har lagt sig på din mage?” Jag hade redan somnat och inte märkt något men jag började försiktigt klappa henne och låg så tills jag somnade om. I morse när jag vaknade var hon åter på sin plats i soffan.

Vi älskar dig du gråa lilla katt!

6 thoughts on “365+1 foton 2012 – 91 Grått (11 av 366)

  1. Hahaha han kan ju bara glömma att ta platsen som högst i rang! En hona som fött ungar är oftast högst i rang. Men de kan vara ranghöga över olika saker =) Fast som kastrathane har han nog ändå ingen chans 😉
    Skitsnygg bild på er vackra fluffis!

  2. Finaste Tonis!
    När min kompis hittade en annons om Tone som kattunge blev hon såld direkt. Åkte dit och hittade henne instängd på en toalett med sin bror, gömd bakom toastolen.
    Ett kort svar på varför hon är som hon är, jag hade faktiskt förträngt det.
    Tack för att ni tar så väl hand om henne! ❤

  3. Läste igenom texten ingen, vilken kärleksförklaring!
    Hon påminner mycket om Gunilla i sättet, allt sker på hennes villkor. 🙂
    Ha en underbar söndag!

Leave a Reply

