365+1 foton 2012 – 297 Student (9 av 366)

Student, det är jag det! Idag har jag haft tenta i juridik. Det innebar min första salstenta här på högskolan. Läskigt trodde jag men där fick jag så jag teg. Var hur trivsamt som helst! Jag som alltid ska oroa mig i onödan och alltid brukar vara nervös veckor innan, fick fundera en stund när syster ringde igår och frågade om jag var nervös. Nervös, tänkte jag? På en torsdag? Nehe du! Men det pirrade faktiskt en aning i magen när jag kl. 9,00 gick in genom skolans dörrar. Men det var bara att slå sig ner vid bordet med de andra väntande studenterna och småsnacka lite. Vi var ganska överens om att enda nackdelen med att plugga på distans är att man blir så jäkla nervös när det är dags för salstenta. 🙂

När klockan närmade sig tolv hade jag svarat på det flesta av de 10 kunskapsfrågor som tentan bestod av samt 4 av de 8 fallfrågorna som skulle besvaras. Jag vände glatt blad för att fortsätta men insåg att häftet var slut…men visst stod det att det skulle vara åtta fallfrågor? Jag väntade på att det skulle bli min tur att gå på toa, alla var som hökar och så fort någon kom in så sprang den andre ut, då det endast är tillåtet att lämna salen en åt gången. Att rusa är inte riktigt min grej, jag är mer som skalman, så jag satt lugnt kvar och väntade tills de allra ivrigaste hade fått tömma sina blåsor. När jag kom tillbaka efter mitt toabesök frågade jag tentavakten om det inte skulle vara åtta fallfrågor på min tenta (det var studenter från fem kurser som tenterade samtidigt). Hon tittade efter och mycket riktigt hade det blivit fel, endast i MITT kompendium var det fel… Jag kan ärligt säga att jag hade gråtit stora tårar om jag hade fått göra om tentan för att skolan hade missat fyra sidor i mitt häfte.

Efter fyra timmar insåg jag att det var min mage som kurrade ljudligt i alla koncentrerade studenters små öron. Kom då på att jag hade glömt förtära både mitt vatten och mina medhavda bananer, jag var ju helt inne i min tenta. Så en banan hann jag till slut med och HUNGRIG var jag när jag efter 5,5 timme lämnade högskolan. Slutet gott, allting gott som det så klatschigt heter. Nu är jag en erfarenhet rikare i mitt studentliv och jag njuter av det! Jag hann också med ett besök på jobbet medan jag väntade på att Hasse skulle bli klar på sitt möte. Var så himla kul att får snacka av sig lite med alla som man inte har träffat sedan i slutet av sommaren.

På vägen hem passade jag på att åka förbi posten och hämta min bok till nationalekonomin som börjar på måndag. Detta innebär att hela våren kommer studeras på engelska. För ett par år sedan när jag började läsa marknadsföring var kursen på engelska. Jag minns så väl hur jag satt i soffan med min marknadsföringsbok i ena handen och engelska lexikonet i den andra och grät de första dagarna. Varje dag grät jag. Allt kändes så hopplöst och jag trodde ALDRIG att jag skulle reda ut det med alla facktermer.

Men skam den som ger sig! Jag kämpade på och satt där och tragglade, lyssnade på engelska föreläsningar som gjorde att det hela klarnade lite och gjorde till slut min tenta. Jag grät när jag efter tentan insåg att jag inte skulle klara den och skulle behöva göra min första omtenta. Jag kände mig helt uppgiven. Jösses, jag måste varit labil. 🙂 När jag ringde mamma sa hon med sträng röst att nu släpper du detta och går inte runt och oroar dig i onödan, vänta tills du får resultatet. Jag fick resultatet…och hade klarat tentan! Jag var så ofantligt glad och så stolt över mig själv. Oj, vad jag lärde mig mycket på den kursen och nu går jag in med en helt annan inställning när jag snart påbörjar min andra kurs på engelska.

Så till dagens tema då…som var hela tanken med detta inlägg. 🙂 Student som sagt och här får ni ett smakprov på microekonomi som är det området som nationalekonomin inleds med. Här är ett diagram över hur ett konkurrenskraftigt företag maximerar sin vinst. Vad det innebär mer i detalj har jag kanske klart för mig om några veckor.

Leave a Reply

