Biblioteket

Biblioteket är något som är underskattat. Jag har inte lånat en bok på ett bibliotek sen jag gick i högstadiet, knappt satt min fot på ett. Så det är kanske 10-11 år sen sist. Men nu när man är student så måste man förr eller senare sätta foten där. Så i förra veckan tog jag tag i saken och skaffade mig ett lånekort på stadens bibliotek och jag blev glatt överraskad. De har en tjänst som heter Biblioteket hemifrån. Där kan man hemifrån söka efter artiklar och annat i deras databaser, ladda ner e-böcker, låna ljudböcker (dock bara till datorn, än så länge). Du kan till och med göra omlån hemifrån, utan att behöva ta dig dit. Men det förutsätter ju så klart att du varit där och lånat en bok tidigare. 🙂 Man kan till och med ladda ner upp till 500 låtar per månad, helt gratis. Kanske inte så många som använder det nu när Spotify finns, men kanske det kan bli en konkurrent nu när man får börja betala för det? Så här mycket saker kunde man inte låna när jag var på ett bibliotek sist, då tror jag inte ens att det fanns några e-böcker. Men tänk att vi har denna möjlighet i vårt land, helt gratis! Jag är helt klart ett av bibliotekens nya fan, kanske till och med det enda. 😉


Förkylningen börjar komma farligt nära nu. Har känt mig hängig hela dagen och nu har det onda i halsen hittat hit. Så nu tänker jag krypa upp i soffan med min nylånade e-bok av Mari Jungstedt. Lite av läsningens charm försvinner kanske om man istället för en bok använder sin iPad. Men det är ju trots allt år 2011, så nu är det dags att man accepterar den tekniken.


Leave a Reply

